maandag 14 mei 2012

Mijn Anti-Dieet ervaring

Vorige blog schreef ik over hoe ik denk over diëten, voeding en zo. Ik schreef dat mijn motto Een gezonde geest in een gezond lichaam was. Heel makkelijk gezegd natuurlijk, maar echt niet zo makkelijk gedaan. Ook ik heb daar zo mijn probleempjes mee. Maar het is aan het veranderen, dat voel ik, zowel lichamelijk als (misschien nog wel belangrijker) psychisch.

Vorig jaar ben ik met de opleiding to Mensgericht Coach begonnen en naast de theoretische/praktische kant van het coachen staat ook mijn eigen Persoonlijke ontwikkeling op het programma. In het begin voelt het heel egocentrisch, zo met jezelf bezig zijn, maar na een paar weken realiseerde ik mij dat het juist heel erg nodig was. Ik had nog nooit aandacht op die manier aan mijzelf besteed en een van de consequenties daar van was dat ik een ontzettend slechte relatie met voeding heb.

Als je op die manier heel intensief met jezelf bezig bent, jezelf zeg maar een schop voor je kont geven, dan ontdek je veel dingen over jezelf, leuke en minder leuke, maar het hoort allemaal bij jou! Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat al mijn afval pogingen niet lukten omdat ik helemaal niet 100% achter mijzelf stond. Ik accepteerde mijzelf als persoon helemaal niet.
En dat heb ik gedaan; mijzelf geaccepteerd met al mijn kwaliteiten en mindere kanten. Wat een eye opener! Wat een vrijheid! Gewoon zijn wie ik ben en mij niet druk maken over een paar cijfertjes en wat ik in mijn mond steek. Eten omdat het lekker is zonder dat ik mij daar schuldig over hoef te voelen. Mijn leven leiden op de manier die ik altijd al wilde. Je kent dat leven wel; het mooie leven dat je alleen maar kan leiden als je X aantal kilo kwijt bent.

En was ik toen op slag een Gezondheids freak? Uuuuuuuhmmm, nee, niet echt. Ik merkte dat ik in eerste instantie juist meer 'slechte' dingen ging eten; lang leve het leven!
En nu, een paar maanden later ben ik dat zat. Ik heb het eten niet nodig om een (emotionele) leegte te vullen en heb ik er dus ook niet zo'n enorme behoefte meer aan. Voedsel is er om mij te voeden en ik merk dat ik nu naar mijn lichaam wil luisteren. Een lichaam dat heel goed aangeeft wat het nodig heeft.
Niet dat ik nu nooit meer iets 'slechts' zal eten, ik houd nu eenmaal van lekkere dingen, maar ik heb er geen 'ongezonde' emotionele behoefte aan.

Wat zal ik vanavond eens eten?

dinsdag 1 mei 2012

Anti-Dieet

Aanstaande zondag is het Anti-Dieet Dag. Ik ben ook Anit-Dieet.
Dat klinkt misschien heel heftig, maar dat is het niet.
Het betekend (voor mij) dat ik niet geloof in de langdurige effecten van een dieet die het wel beloofd. Het is nou eenmaal bewezen (wetenschappelijk) dat 95% van de mensen die (veel) afvalt er het binnen een aantal jaar ook weer aan heeft zitten (en meer).
Ik geloof niet in jezelf geweld aan doen om dan weken (maanden zelfs) chagrijnig te zijn, om meerdere keren per week geconfronteerd te worden met een paar cijfertjes die niet het hele verhaal vertellen maar die je wel de put in kunnen slingeren en in shakes die niet te haggelen zijn.
Ik zou er uren over kunnen vertellen, maar ik ken iemand die daar veel beter is. Jenny van F*ck the Diets kan het je heel goed uitleggen en op zo'n manier dat het aanstekelijk werkt.

Betekent dit dat ik dan elke dag snaaiend op de bank hang om tonnetje rond te worden? Nee.
Maar waar geloof ik dan wel in? Ik geloof in Gezondheid.
Maar te dik zijn is niet gezond, toch? Zegt wie? De Dieet bedrijven? Maar OK, overgwicht is niet goed, maar het zegt verders niks over hoe 'gezond' ik ben; over wat ik eet, hoe mijn bloeddruk is, hoe ik beweeg, hoe gezond ik in mijn bovenkamertje ben etc.

In mijn optiek heeft Gezondheid niet alleen te maken met wat je eet, of hoeveel je weegt. Om echt Gezond te zijn zou je meerdere aspecten van je leven moeten bekijken.
- Voeding; natuurlijk. Let op je voeding, maar laat je niet gek maken. Gebruik je gezonde verstand (daar kom ik later op terug) en houd je aan een aantal gezonde 'regels' zoals de Schijf van 5.  Ga een 'gezonde' relatie aan met je voedsel; het is maar voeding, het moet je lichaam voeden, niet je emoties. Geniet van je voeding. Verwen jezelf, zo blijft het leven leuk en blijf jij bij je gezonde verstand.
Denk ook eens na wat voor een kwaliteit voedsel jij in je lichaam stopt......veel van ons voedsel tegenwoordig komt uit de fabriek en zit vol met chemische toevoegingen, suiker en zout, niet echt gezond te noemen. Ondanks dat biologisch/ecologisch/fairtrade voedsel vaak duur is, komt er wel steeds meer op de (super)markt en is het het waard om eens te gaan rond shoppen. 

- Beweging; ook belangrijk. Beweeg! Geniet van wat je lichaam allemaal kan! Speel! (Heb ik al eerder een Blog over geschreven.) Bewegen voedt je lichaam ook. Bewegen voedt je verstand. Bewegen zorgt ervoor dat je je lichamelijk maar ook emotioneel goed voelt. En dat kan dan weer invloed hebben op hoe je met voeding om gaat.

- Verstand; en met verstand bedoel ik je emotionele huishouding. Ik kan volmondig toegeven dat ik een emotie-eter ben en dat mijn tweede naam Chocoholic is. Maar dat emotie-eten he? Dat is een vreemd verschijnsel. Als ik een emotie-eet bui heb dan is dat vaak als ik 's middags thuis kom uit mijn werk en de echte emotie al lang voorbij is. What's up with that?
Wat ik bij mijzelf merk (waar ik over gelezen heb en wat niet alleen voor mij zal gelden) is dat ik slecht of niet reageer op de situatie die veel emotie bij mij oproept. Ik druk de emotie weg maar het is nooit helemaal weg. Dat zorgt voor stress en er blijft een gevoel van 'leegte' hangen. Ik ben emotioneel niet voldaan. Om toch te voldoen ga ik eten, het liefste chocolade, maar ik vind heel veel lekker!
Op het moment dat jij een gezonde verstandhouding heb met je emoties, zul je waarschijnlijk ook beter met voedsel en beweging om kunnen gaan.

In andere woorden: Een Gezonde Geest in een Gezond Lichaam. Dat is mijn Dieet.