zaterdag 1 september 2012

Ze hebben een punt...

....de reclames van Garnier en L'Oreal.
Ondanks dat beide reclames maken waarin vrouwen gezien worden die een bijna onbereikbaar schoonheids ideaal verkopen, gebruiken ze een catch-phrase die waar is.

ZORG VOOR JEZELF
Waarheid als een koe. Je moet zoor jezelf zorgen. Als jij het niet doet, wie dan wel? En als je het dan toch aan een ander over laat, die persoon kan nooit zo goed voor jou zorgen als jij dat zelf kan. Die andere persoon voelt namelijk niet wat jouw lichaam nodig heeft en kan er ook niet voor zorgen dat jij beter met je emoties om gaat. De enige die de volledige 100% verantwoordelijkheid heeft om voor jou te zorgen dat ben je zelf!
Zorg voor jezelf is een heel ruim begrip. Garnier focussed in hun geval op het uiterlijk. Zorg voor je huid en je uiterlijk, niks mis mee. Maar er is meer. Innerlijk heb je ook een hoop te verzorgen. Met goede voeding die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Maar ook met een goede emotionele verzorging (emoties in Balans, stress onder controle etc).
Het klinkt allemaal heel makkelijk en verstandig, toch? Maar er mist nog een schakel.

En die schakel heeft L'Oreal.
OMDAT JE HET WAARD BENT
Als jij jezelf niet veel waard vind dan zul je minder goed voor jezelf zorgen. Want, zo redeneer je, waarom zou je? Je bent toch niet belangrijk. Hoe denk jij dat anderen jou zien als je dit ook uit straalt? Zul je belangrijk zijn? Zul je je in deze situatie ooit belangrijk voelen? Hoe is het gesteld met je emotionele Balans? Je stress? Je eetgedrag? En waar leidt dit toe?
Stel dat jij jezelf wel waardevol vindt, dat je het waard bent om voor jezelf te zorgen. Hoe zou je leven er dan uit zien? Wat zou je doen om voor jezelf te zorgen? Hoe zou dat voelen? Hoe zou je over komen op anderen? Wat zou je kunnen bereiken?

Garnier en L'Oreal hebben dus wel een punt met hun reclames. Zorg goed voor jezelf omdat je het waard bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten