woensdag 26 februari 2014

Mijn antwoord op een reactie.

Normaal gesproken beantwoord ik reacties op mijn blogs op de betreffende blogpost. Maar van de week kwam er een reactie binnen op mijn blogpost over de Echte Dikkere Doutzens die mij aan het denken zette. De reactie dwong mij na te denken over een nog genuanceerdere mening over het artikel, de titel en de foto in de Volkskrant.
Voordat ik de reactie hier post, wil ik heel duidelijk zijn in mijn bedoeling. Ik wil enkel en alleen laten zien hoe deze reactie mijn gedachten heeft gestuurd. Meer niet. Dit is dus niet, ik herhaal, niet, als een persoonlijke aanval bedoeld.

De reactie op mijn blog luidde als volgt:

Ik geloof dat je het artikel niet helemaal goed gelezen hebt... Het gaat juist over vrouwen met een maatje meer. En inderdaad als Doutzen maatje 32/34 heeft en de dames in kwestie hebben maatje 40/44 dan zijn ze dikker dan Doutzen en dus de DIKKERE Doutzens.

Persoonlijk vindt ik overigens wel dat volle vrouwen erg mooi kunnen zijn.

 Ten eerste, en misschien heb ik dat niet duidelijk genoeg gemaakt, maar het ging mij niet zo zeer om het artikel, maar de titel en de foto die bij het artikel horen. Ik vind het fijn dat de krant schrijft over plus size modellen en die in een positiever daglicht probeert te zetten. 
Maar, de titel en de bijbehorende foto geven helaas een hele andere kijk weer. Dikker/Dikkere is een woord dat je gebruikt om te vergelijken. Het is de vergrotende trap van dik. Op het moment dat je iemand dikker noemt dan een ander, dan is die ander dus ook dik. Anders kun je niet vergelijken. Je vergelijkt ook geen appels en peren. Dat betekent dus dat EN de prachtige dames op de foto EN Doutzen dik zouden zijn. Dat is niet zo.
Doutzen is zeer slank, de dames op de foto slank tot volslank, maar zeker niet dik. Het woord dik is niets anders dan een beschrijvend woord. Helaas heeft het in de huidige maatschappij een hele negatieve lading en is het zelfs een scheldwoord. En dus heeft de titel De Dikkere Doutzens voor mij een hele foute lading. Het impliceert heel wat en zet vrouwen met een hele gewone gangbare maat in een slecht daglicht.
Ik snap ook wel dat de Volkskrant deze titel gebruikt. Het brengt nogal wat te weeg. Het is lekker controversieel. Scoren ze punten mee. Maar ik vind het niet handig als je bedoeling van het artikel is om plus size modellen in een positief daglicht te zetten. De Vol Slanke Doutzens, of De Curvy Doutzens, of De Real Life Doutzens was misschien een betere titel geweest. Ik denk dat er dan een hele hoop vrouwen minder gepikeerd waren geweest.
Anyroad, kort door de bocht, het gaat mij om het gebruik van het woord dik/dikker/dikkere in de titel van het artikel en bij de gebruikte foto. Niet om het artikel of de foto, maar de combinatie met de titel.
Oh ja, en nu heb ik weer een mogelijkheid om de Statement foto te laten zien met de Echte Plus Size / Dikke / Extra Curvy Doutzens.





PS: Bedankt voor je reactie meneer of mevrouw Anoniem en voor het compliment.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen