maandag 10 maart 2014

Powervrouw, wat is dat?

Stoer en dapper noemt Andrea Hollebeek mij en zes andere vrouwen in haar Editorial van de Big is Beautiful Lente 2014 editie. Hair&Make-up Artist Danielle vindt dat we power hadden. Wat wij gedaan hebben? Een fotoshoot in lingerie op een prachtig mooi kasteeltje.
Dat is inderdaad heel wat. Je trekt niet zo maar je kleren uit en gaat in je BH op de foto voor een magazine dat super veel mensen gaan lezen. Dapper, stoer, power.....misschien wel. Het woord 'powervrouw' schiet door mijn hoofd. Ben ik dat nou ook? Omdat ik stoer en dapper ben? Omdat ik in lingerie en naakt op de foto ben geweest?
Wat is een Powervrouw eigenlijk?

Het eerste wat mij binnen schiet is een vrouw in een mantelpakje, met strak opgestoken haar, in killerheels en feilloze make-up. Een beetje een bitch met een super carrière. Eigenlijk wel een vrouw waar ik bang van word. Het type vrouw dat ik absoluut niet zou willen zijn.
Dat is natuurlijk helemaal niet het geval, maar het is wel een enorm stereotype dat met het woord samen gaat helaas. En dat stereotype doet een echte Powervrouw geen goed.
Als ik Google naar Powervrouwen kom ik onze Koningin Maxima tegen, maar ook Oprah Winfrey en J.K. Rowling. Nog steeds heel succesvolle vrouwen maar al wat menselijkere vrouwen dan het stereotype dat mij eerst ten binnen schoot. Intelligente, hard werkende, sterke, maar ook zachte vrouwen. Vrouwen om naar op te kijken.
Kan je dan alleen maar een Powervrouw zijn als je een succesvolle carrière hebt en/of beroemd bent? Ik vind van niet. Ik vind dat elke vrouw een Powervrouw kan zijn.
Voor mij is een Powervrouw een vrouw die;
- werk doet waar zij zelf voor gekozen heeft en voor de volle 100% achter staat. Werk dat haar energie geeft en waar ze blij mee is. Dat kan ook thuis zijn met de kinderen.
- zelfvertrouwen heeft. Een vrouw die weet wie zij is, accepteert wie zij is, weet wat zij kan en waar zij toe in staat is.
- de touwtjes in haar leven in eigen handen heeft. Ze stelt zich pro-actief op en laat zich niet naar beneden halen door anderen en situaties waar zij geen invloed op heeft.
- staat voor haar eigen waarden, normen en de thema's waarin zij gelooft.
- anderen behandelt zoals zijzelf behandeld zou willen worden. Respectvol en open-minded.
- kracht haalt uit haarzelf en haar leven en niet uit status of geld.
- zichzelf verzorgt; emotioneel en fysiek.


Iedere vrouw zou dus een Powervrouw kunnen zijn. Ik weet niet of ik op dit moment een Powervrouw ben. Ik denk niet dat het is iets om na te streven, het is meer iets dat je bent of niet. Zelfs niet altijd, in het leven zijn er nou eenmaal periodes dat het niet altijd even lekker loopt. Maar de hedendaagse Powervrouw weet dat en gaat gewoon lekker verder met haar leven.
Hoe zit het met jouw Powervrouw status?

1 opmerking:

  1. Je staat mooi in de BIB Marjolein! Ik vind het wel power als je zoiets durft te doen!

    BeantwoordenVerwijderen