maandag 3 maart 2014

Vrouw zijn.

Vrouw zijn is heus niet altijd even makkelijk. Man zijn vast ook niet en dan heb ik het al helemaal niet over vrouw zijn in een ontwikkelingsland. Ondanks de opkomst van de vrouwenbeweging en alles wat er bereikt is, vind ik, en met mij heel veel meer vrouwen, dat ook in de huidig 21ste eeuw nog heel veel te doen valt op het gebied van (vrouwen) emancipatie en gelijkheid.
Het feminisme komt weer langzaam op en dat is mijns inziens een goed iets. Het is jaren een vies woord geweest, maar er komt verandering in. Een feminist is tegenwoordig niet meer een vrouw die mannen haat en zich niet scheert. Tegenwoordig kan je als man ook feminist zijn, gewoon omdat je voor gelijkheid van mannen en vrouwen bent. Want dat is feminisme; het opkomen voor gelijke rechten, kansen en behandeling van mannen en vrouwen.

Ik ben geïnspireerd geraakt door de manier waar op er in onze 21ste eeuwse samenleving nog steeds andere regels gelden voor vrouwen en mannen. Waar mannen en vrouwen nog steeds met verschillende maten bemeten worden. Waar je als vrouw het nooit goed kan doen.





 Uiterlijk is de regerende maatstaf geworden en op dat gebied is het voor een vrouw bijna niet meer te doen geworden om je eigen gang te gaan zonder een ton van kritiek over je heen te krijgen of te worden beïnvloed om je toch echt anders te gaan kleden want anders.....
Maar serieus...zijn we niet compleet van het padje geraakt? Echt, ik walg er van. Je moet je als vrouw steeds meer gaan verdedigen over hoe je er uit ziet. Waarom? Mijn beslissingen zijn de mijne en iemand anders heeft er totaal niks mee te maken.


De volgende quote vind ik dan ook echt geweldig. Naast onze samenleving is er een grote industrie die drijft op het huidige schoonheidsideaal en hoe deze vrouwen eigenlijk onderdrukt. Maar wat als we nou eens onder die 'onderdrukking' vandaan zouden stappen?


Maar voor mij gaat het feminisme om meer dan alleen het uiterlijk. Het gaat om keuzes en verantwoordelijkheid. Ik wil kunnen stoppen met het verdedigen van mijn levenskeuzes naar de samenleving toe. Ik wil kunnen kiezen of ik wel of niet iets met mijn HBO diploma doe, of ik wel of niet ga trouwen, of ik wel of niet kinderen neem, of ik wel of niet huisvrouw word, of ik wel of niet naar de sportschool ga etc etc. Iedereen heeft hier tegenwoordig zijn eigen mening over en het is normaal geworden om die zo hard mogelijk te verkondigen. Vooral naar de mensen met wie zijn het niet eens zijn, of die in hun ogen 'anders' zijn dan wat zij vinden dat normaal is.
Maar ho eens eventjes, iemand anders heeft helemaal niks met mijn leven te maken, heeft het recht niet om voor mij beslissingen te maken en al helemaal het recht niet om voor mij te denken, laat staan mij te beoordelen.
Ik wil mijn eigen keuzes kunnen maken die goed zijn voor mijn leven en mijn lichaam.


En dan dit....iets waar Cate Blachet gister bij de Oscars ook een opmerking over maakte.


Of dit....




Ja dames, er moet nog veel gebeuren in onze samenleving om echte gelijkheid te krijgen. De beste manier om iets te bereiken, naar mijn idee? Om gewoon je recht op je eigen keuzes te nemen en het leven te leiden waar jij vanuit je eigen normen en waarden voor kiest. En respecteer een andere vrouw als zij dat doet.


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen